woensdag 22 september 2010

Vier de seizoenen

Elk jaar kan ik precies aangeven wanneer voor mij de herfst begint. Ik voel, ruik en proef het om mij heen, krijg kriebels in mijn buik, trek "woonvesten" uit de kast, steek 's avonds vaker kaarsjes aan en hoe kan het ook anders, gerechten met pompoen, paddenstoelen of geroosterde wortelgroenten schieten door mijn hoofd. Dit jaar nog eens extra aangewakkerd door de bijzondere middag op het landgoed Haanwijk nabij Den Bosch. Edwin Flores, van Casa Foresta, nam ons mee de bossen in voor een eetbare paddenstoelenpluk.
Daarna werden we verwend met gerechten als "op cederhout gebakken pruimen met bacon en walnoot", op een door Molenkitchen prachtig ontworpen BBQ geroosterd eekhoorntjesbrood en worsten met paddenstoelen. Hoe goed kan het herfstseizoen beginnen zou je denken...

Tot er plots weer twee van die rare dagen tussendoor glippen, met zomerse temperaturen en tot 's avonds warme zonnestralen in mijn keuken. Gelukkig kan op dat soort dagen mijn "mood" net zo snel omslaan als het weer en tover ik binnen een minuut een verkoelende yoghurt-fruit shake op tafel.

Yoghurt-fruit shake
Voor 4 grote glazen

150 g bramen (diepvries)
1/2e verse ananas, geschild en in stukken
2 peren, geschild en in stukken
150-200 ml boerenyoghurt
scheut frambozensiroop (die van RaspberryMaxx is mijn favoriet!)
Extra nodig: keukenmachine, blender of stevige staafmixer

Doe bramen, ananas, peer en yoghurt in de keukenmachine en laat deze ca. 1 minuut draaien. Voeg de laatste paar seconden een scheut frambozensiroop naar smaak toe.